Umiejscowienie czujnika kąta skrętu

Czujnik kąta skrętu najczęściej umiejscowiony jest tuż pod kołem, w górnej części wału korbowego. Chociaż to specyfika pojazdów określa to, gdzie się znajduje. Z tego powodu – czujnik kąta skrętu występuje w bardzo wielu wariantach. Dobór i zakup odpowiedniego czujnika kąta skrętu jest możliwy pod adresem: . Różnią się one między sobą konstrukcją, która w dużej mierze zależy od poszczególnych modeli pojazdów. Montowany jest również na kolumnie kierownicy, a ponadto często jest zintegrowany z kierownicą samochodu. Dzięki takiemu umiejscowieniu jest stosunkowo łatwo dostępny w przypadku konieczności serwisowania.

Zasady działania i zastosowanie czujnika kąta skrętu

Czujnik kata skrętu odpowiada za odczytanie i jednocześnie określenie kąta obrotu koła kierownicy. Zasada działania tego komponentu przypomina nieco funkcjonowanie fotokomórki. W większości modeli czujnik kąta skrętu to typowy potencjometr. Jednakże coraz większą popularność zyskują bezdotykowe czujniki indukcyjne. Ruchy kierownicą są nieustannie sprawdzane i przekazywane do komputera samochodowego za pomocą systemu o nazwie CAN. Dzięki tej informacji, systemy takie jak ESP, aktywny tempomat, doświetlanie zakrętów, czy układ awaryjnego hamowania mogą funkcjonować poprawnie. Każdy z powyższych układów wykorzystuje informacje dostarczone przez CAN.

Uszkodzony czujnik kąta skrętu – jakie są jego objawy?

Objawy uszkodzenia czujnika kąta skrętu mogą przejawiać się poprzez zaburzenie działania wielu układów, które mają bezpośredni wpływ na poziom bezpieczeństwa kierującego pojazdem, jak i bezpieczeństwo innych uczestników ruchu drogowego. Może być to albo całkowite wyłączenie systemów wspomagających, albo ich nieprawidłowa praca. Awaria czujnika kąta skrętu ma wpływ działanie układów kontroli trakcji, czy układów wspomagających hamowanie (ABS, ASR). Taka awaria może również przełożyć się na nieprawidłowe funkcjonowanie układów wspomagania kierownicy jak ESP. Mowa tu o układach o zmiennej sile wspomagania. Objawy uszkodzenia czujnika kąta skrętu mogą być trudne do interpretacji i zidentyfikowania – na szczęście pojazd powinien wcześniej podświetlić przypisaną czujnikowi kontrolkę na desce rozdzielczej. Może również dojść do mechanicznego uszkodzenia poprzez rozebranie kolumny kierowniczej lub jej uszkodzenie.

Wymiana czujnika kąta skrętu – ile kosztuje?

Jeśli dojdzie do awarii czujnika, należy go naprawić. W przypadku, kiedy usterka spowodowana jest przez błąd w oprogramowaniu bądź zakłócenia w jego funkcjonowaniu – nie jest to bardzo problematyczne – system wystarczy zaadaptować. Jeśli natomiast chodzi o mechaniczne uszkodzenie, konieczna będzie wymiana czujnika kąta skrętu. Koszt takiej operacji może się bardzo różnić. W kalkulacji bardzo ważny jest model samochodu i stopień zaawansowania układu wspomagania kierownicy. Im bardziej skomplikowany jest układ, tym wyższa cena usługi. Cena samego czujnika to koszt pomiędzy 200 a 300 zł, a wymiany oscyluje w granicach od 100 do 500 zł. Nowy czujnik należy również skalibrować.

Czym jest kalibracja?

Nowoczesne pojazdy są naszpikowane elektroniką. Każda ingerencja w systemy układu kierowniczego wymaga weryfikacji w ustawieniach. Jest to konieczne, aby prowadzący pojazd mógł korzystać z wszystkich udogodnień, jakie oferuje producent pojazdu w przyjemny, a przede wszystkim w bezpieczny sposób. Proces kalibracji czujnika kąta skrętu wymaga odpowiedniego oprogramowania. Kalibrację wykonuje się za pomocą komputera, podpiętego poprzez złącze do gniazda pojazdu.

Następnie należy uruchomić odpowiedni program i obracać kierownicą, przyspieszać i hamować zgodnie z wytycznymi. Wszystko po to, aby system mógł rozpoznać i zapisać wszystkie te ruchy. Warto zaznaczyć też, że kalibracja każdego samochodu może wyglądać inaczej. Oczywiście można zrobić to samemu, jeżeli uzyska się dostęp do odpowiednich programów i zna się zasady elektromechaniki. Jednakże należy pamiętać, że bezpieczeństwo zawsze warto powierzyć osobom, które mają doświadczenie w tej kwestii. Dlatego warto znaleźć wyspecjalizowany warsztat. Nieprawidłowa kalibracja przyniesie takie same skutki jak awaria czujnika.