Dlaczego warto sprowadzić auto z Niemiec?

Od 21 grudnia 2007 roku, czyli od dnia przystąpienia Polski do układu z Schengen, granice większości państw europejskich są dla nas otwarte. Dlaczego zatem Polacy sprowadzają samochody głównie z Niemiec? Na pewno duże znaczenie ma świetne skomunikowanie pomiędzy oboma krajami. To sprawia, że wyprawa po auto do Niemiec nie zajmuje kilku dni, jak ma to miejsce w przypadku innych krajów. Poza tym Polacy mają ogromne zaufanie do niemieckich marek. Pokutuje opinia, że stan dróg w Niemczech jest o wiele lepszy niż w Polsce, co ma wpływ na niższy poziom eksploatacji samochodów. Poza tym Polacy uważają, że niemieccy kierowcy bardziej dbają o swoje auta i regularnie serwisują je w autoryzowanych stacjach.

Wedle danych z CEPiK od stycznia 2009 roku do lipca 2019 roku w Centralnej Ewidencji Pojazdów zarejestrowano blisko 5,5 mln samochodów z Niemiec. To ponad 40% z wszystkich aut importowanych do naszego kraju. Na drugim miejscu zestawienia znalazła się Francja z wynikiem 1,2 mln sprowadzonych pojazdów. To dobitnie pokazuje, jak dużym zainteresowaniem cieszą się pojazdy z Niemiec.

Od kogo kupować auto używane z Niemiec?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Zależy głównie od…sprzedającego. Kupując auto z Niemiec, możesz zdecydować się na ofertę handlarza lub nabyć pojazd od osoby prywatnej. Każde rozwiązanie ma swoje dobre i złe strony.

Kupując samochód od handlarza, zyskujesz:

  • przynajmniej rok odpowiedzialności cywilnej za wady fizyczne pojazdu i 6 miesięcy tzw. odwrócenia ciężaru dowodu (w razie stwierdzenia wady to sprzedawca musi udowodnić, że samochód nie posiadał jej w chwili przeprowadzenia transakcji),
  • możliwość kompleksowego sprawdzenia auta łącznie z podwoziem,
  • możliwość obejrzenia na miejscu większej liczby pojazdów.

Kupując samochód od osoby fizycznej, zyskujesz:

  • niższą cenę zakupu (brak marży pośrednika),
  • możliwość poznania właściciela pojazdu i weryfikacji historii użytkowania auta, napraw etc.

W przypadku zakupu pojazdu od osoby prywatnej również obowiązuje odpowiedzialność cywilna za wady fizyczne auta. Częstą praktyką jest jednak umieszczanie w umowie zapisu, który wyklucza tę odpowiedzialność. Powinieneś zwrócić na to uwagę podczas „dopinania” transakcji. Dobrze też zweryfikować, czy kupowany samochód ma ważny przegląd techniczny (TÜV & AU Bescheinigung). Będzie on niezbędny przy składaniu wniosku o tablice tymczasowe. Konieczność samodzielnego opłacenia badania technicznego wiąże się z wydatkiem 100 Euro.

Zakup samochodu używanego z Niemiec to dopiero pierwszy krok. Teraz czeka Cię prawdziwe wyzwanie w postaci sprowadzenia auta do kraju i dopięcia wszelkich formalności związanych z rejestracją pojazdu.

Jak sprowadzić auto z Niemiec do Polski?

Jeszcze przed zakupem pojazdu musisz zaplanować, w jaki sposób przetransportujesz nowy nabytek do Polski. Najprostszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług firmy transportowej i sprowadzenie auta z Niemiec na lawecie. Wiąże się to jednak z kosztami. Uśredniona cena transportu za 1 kilometr wynosi ok. 1,40 zł. Sumaryczny koszt zazwyczaj przekracza 1000 zł. Dlatego wiele osób decyduje się na powrót autem „na kołach”.

Finalizując transakcję zakupu pojazdu, musisz dopilnować, aby jego niemiecki właściciel przekazał Ci komplet dokumentów. Chodzi o:

  • dowód zakupu, czyli umowę kupna-sprzedaży,
  • Zulassungsbescheinigung I, czyli tzw. mały brief, który jest odpowiednikiem polskiego dowodu rejestracyjnego,
  • Zulassungsbescheinigung II, czyli tzw. duży brief, który jest odpowiednikiem polskiej karty pojazdu.

Jak wyrejestrować pojazd kupiony w Niemczech?

Z kompletem dokumentów od sprzedającego i dotychczasowymi tablicami rejestracyjnymi powinieneś udać się do niemieckiego Wydziału Komunikacji (Zulassungstelle) w celu wyrejestrowania auta. Na podstawie okazanych dokumentów pracownik Wydziału Komunikacji wydaje potwierdzenie wyrejestrowania pojazdu. Koszt, jaki będziesz musiał ponieść, waha się w granicach 7,50-12,60 Euro.
Po wyrejestrowaniu auta firma transportowa może załadować pojazd na lawetę i ruszyć w drogę do Polski. Jeśli jednak chcesz wracać do kraju „na kołach”, to musisz jeszcze uzyskać specjalne tablice transportowe (Überführungskennzeichen).

Jak zdobyć tablice transportowe dla auta kupionego w Niemczech?

W Wydziale Komunikacji, w którym wyrejestrowałeś pojazd, możesz też złożyć wniosek o wydanie tablic transportowych. Właśnie na tych tablicach będziesz mógł wrócić do Polski.

Zgodnie z niemieckimi przepisami obowiązują dwa rodzaje tablic transportowych:

  • tymczasowe tablice rejestracyjne (Das Kurzzeitkennzeichen), czyli tzw. żółte tablice,
  • tablice celne (Ausfuhrkennzeichnen) nazywane także tranzytowymi lub eksportowymi.

Tymczasowe tablice rejestracyjne są ważne tylko 5 dni. Data ważności tablic jest wybita na żółtym pasku. W celu uzyskania żółtych tablic musisz złożyć w Wydziale Komunikacji następujące dokumenty:

  • dowód osobisty lub paszport,
  • dowód rejestracyjny pojazdu (mały brief i duży brief),
  • zaświadczenie o badaniu technicznym (TÜV & AU Bescheinigung),
  • elektroniczne potwierdzenie ubezpieczenia pojazdu (eVB-Nummer).

Koszt wykupienia tablic tymczasowych wynosi 13,10 Euro. Oprócz tego musisz także zapłacić za ubezpieczenie OC (eVB-Nummer), którego koszt sięga ok. 30 Euro. Do tego należy doliczyć koszt wykonania tablic (20-30 Euro). Podsumowując, na tym etapie czeka Cię wydatek ok. 90 Euro. W tej kwocie zawarty jest także koszt wyrejestrowania auta.

Tablice celne są ważne przez maksymalnie 1 rok. Ich ważność kończy się wraz z ostatnim dniem obowiązywania wykupionej polisy OC. Data ważności tablic jest umieszczana na czerwonym pasku. W celu uzyskania tablic celnych musisz złożyć w Wydziale Komunikacji następujące dokumenty:

  • dowód osobisty lub paszport,
  • dowód rejestracyjny pojazdu,
  • zaświadczenie o badaniu technicznym,
  • elektroniczne potwierdzenie ubezpieczenia pojazdu,
  • polecenia pobrania należności SEPA (dotyczy opłaty podatku od pojazdów samochodowych).

Koszt wykupienia tablic celnych może wynieść nawet 200 Euro. Dużo lepszym rozwiązaniem jest zatem wykupienie „żółtych” tablic. Ich okres ważności (5 dni) powinien w zupełności wystarczyć na powrót autem do Polski i dopełnienie formalności związanych z jego rejestracją w kraju.

Samo sprowadzenie auta z Niemiec do Polski nie kończy jednak całego procesu. Czeka Cię jeszcze jeden etap, a mianowicie rejestracja auta sprowadzonego z Niemiec.

Jak wygląda rejestracja w Polsce auta sprowadzonego z Niemiec?

Po przyjeździe do Polski w pierwszej kolejności powinieneś udać się do Urzędu Celnego, aby zapłacić akcyzę. Wysokość akcyzy jest uzależniona od wartości pojazdu na umowie kupna-sprzedaży. Nie oznacza to oczywiście, że możesz wpisać na dokumencie dowolną (zaniżoną) wartość, aby zapłacić niską akcyzę. W przypadku wątpliwości co do wartości transakcji Urząd Celny kieruje się średnią ceną rynkową danego pojazdu.
Ile wynosi akcyza auta sprowadzonego z Niemiec?

Wysokość akcyzy dla samochodu sprowadzonego z zagranicy wynosi:

  • 3,1% wartości pojazdu, którego pojemność silnika nie przekracza 2000 cm3,
  • 18,6% wartości pojazdu, którego pojemność silnika przekracza 2000 cm3.

Opłaty należy dokonać w ciągu 30 dni. Dodatkowy koszt stanowi wydanie w Urzędzie Skarbowym potwierdzenia zapłaty akcyzy. Za ten dokument będziesz musiał zapłacić 17 zł. Ale jest sposób, aby uniknąć opłaty skarbowej. Wystarczy zalogować się na platformie PUESC (puesc.gov.pl), na której możesz bezpłatnie wygenerować elektroniczne potwierdzenie zapłaty akcyzy.

Jakich formalności należy dopełnić przed rejestracją auta sprowadzonego z Niemiec?

Po wizycie w Urzędzie Celnym musisz odwiedzić Stację Kontroli Pojazdów (SKP), w celu przeprowadzenia badania technicznego. Jeżeli samochód ma ważny przegląd TÜV & AU Bescheinigung, to nie musi powtórnie przechodzić przeglądu. Konieczne będzie jednak określenie danych pojazdu (data produkcji, nacisk na osie), które zostaną umieszczone w nowym dowodzie rejestracyjnym. Koszt ustalenia tych informacji wynosi 60 zł.

Przed wizytą w Wydziale Komunikacji musisz jeszcze zlecić tłumaczenie umowy kupna-sprzedaży na język polski. Wiąże się to z wydatkiem ok. 100 zł. W przypadku aut sprowadzanych z krajów Unii Europejskiej nie ma obowiązku tłumaczenia dowodu rejestracyjnego oraz karty pojazdu. A co z ubezpieczeniem? Jeżeli pojazd ma ważne niemieckie ubezpieczenie tymczasowe, to rejestracja w Wydziale Komunikacji odbywa się na podstawie tego dokumentu. Wraz z rejestracją pojazdu wygasa ubezpieczenie tymczasowe. Dlatego jeszcze tego samego dnia powinieneś wykupić polisę OC. W przeciwnym wypadku grozi Ci kara za brak ubezpieczenia OC, określona przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, która może wynieść:

  • 5200 zł jeśli okres bez ochrony ubezpieczeniowej przekroczy 14 dni,
  • 2600 zł jeśli okres bez ochrony ubezpieczeniowej wyniesie 4-14 dni,
  • 1040 zł jeśli okres bez ochrony ubezpieczeniowej wyniesie do 3 dni.

Jakie dokumenty są potrzebne do rejestracji auta sprowadzonego z Niemiec?

Przed wizytą w Wydziale Komunikacji warto sprawdzić listę dokumentów, jakie będą potrzebne do rejestracji pojazdu sprowadzonego z Niemiec. Rejestrując pojazd, musisz złożyć:

  • wypełniony wniosek o rejestrację pojazdu,
  • potwierdzenie zapłaty akcyzy,
  • zaświadczenie z SKP o badaniu technicznym lub ustaleniu brakujących parametrów pojazdu,
  • przetłumaczoną umowę kupna-sprzedaży,
  • mały brief i duży brief,
  • potwierdzenie wyrejestrowania samochodu w Niemczech,
  • potwierdzenie dokonania opłaty w Urzędzie,
  • dowód tożsamości,
  • zagraniczne tablice rejestracyjne (jeśli zostały wydane).

Na podstawie tych dokumentów urzędnik wydaje dowód tymczasowy. W ciągu 30 dni wydawany jest „twardy” dowód.

Jeżeli zlecisz załatwienie wszystkich formalności osobie trzeciej lub specjalizującej się w tym firmie, do zestawu dokumentów musisz dołączyć stosowne pełnomocnictwo. W Wydziale Komunikacji należy dokonać opłaty za wydanie tablic rejestracyjnych, pozwolenia czasowego, dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu. Całkowity koszt wyniesie 256 zł.

Znalezienie wymarzonego auta za naszą zachodnią granicą, to dopiero połowa wykonanej „pracy”. Od momentu zakupu czeka Cię bardzo intensywne 5 dni, w których trakcie musisz:

  • wyrejestrować samochód w Niemczech,
  • wrócić nim do Polski,
  • załatwić formalności w Urzędzie Celnym,
  • złożyć wniosek rejestracyjny w Wydziale Komunikacji.

Cała ta kampania oprócz czasu generuje również koszty:

  • 90 Euro za wyrejestrowanie auta w Niemczech i tablice tymczasowe,
  • 100 zł za tłumaczenie umowy kupna-sprzedaży,
  • 256 zł za rejestrację pojazdu w Wydziale Komunikacji.

Do tego należy doliczyć akcyzę, która jest zależna od wartości pojazdu i pojemności silnika.

Podanych wyżej kosztów raczej nie będziesz w stanie obniżyć. Możesz jedynie zaoszczędzić dużo czasu i nerwów zlecając transport i załatwienie wszystkich formalności zewnętrznej firmie. W ten sposób unikniesz nerwówki i stresów związanych z bieganiem po urzędach i skupisz się na ekscytującym oczekiwaniu na wymarzony samochód.

Zakup używanego auta z Niemiec może okazać się dla Ciebie strzałem w dziesiątkę. Przed podjęciem decyzji pamiętaj o dodatkowych kosztach i formalnościach, jakie musisz ponieść, zanim będziesz mógł legalnie poruszać się nowym nabytkiem po polskich drogach.