Rola zacisku hamulcowego w procesie hamowania

Tarcza hamulcowa, sztywno przymocowana do piasty koła, obraca się wraz z kołem samochodu. Klocki hamulcowe są z kolei bierne i znajdują się w zacisku, który jest przymocowany do zwrotnicy koła. Po naciśnięciu pedału hamulca przez kierowcę następuje wzrost ciśnienia płynu hamulcowego dzięki pompie, który sprawia, że tłoczek wysuwa się i klocki dociskane są do tarczy. Kiedy tłok dociska jeden klocek do tarczy, zacisk dociska drugi klocek. To, czy auto całkowicie zatrzyma się, zależy od siły nacisku na pedał hamulca.

W zacisku zazwyczaj znajdują się dwa klocki. Czasami może być ich więcej, ale liczba zawsze musi być parzysta, dzięki czemu tarcza będzie ścierana równomiernie.

Zaciski hamulcowe rodzaje

  • Pływające. Stosowane w większości aut osobowych. Dzięki swojej prostej konstrukcji są łatwe w eksploatacji i do naprawy. Są jednak podatne na działanie wilgoci i brudu, przez co z czasem na ich powierzchni może pojawić się korozja. Są też wrażliwe na wibracje i uderzenia, przez co nie zaleca się ich montażu w sportowych pojazdach. Pływające zaciski hamulcowe są zazwyczaj żeliwne. Żeliwo jest ciężkie, ale tanie w produkcji i dlatego świetnie się sprawdzają w samochodach osobowych.
  • Stałe. Rozwiązanie dla cięższych pojazdów i samochodów sportowych. Charakteryzują się skomplikowaną, ale niezawodną konstrukcją, co też oznacza, że są droższe i trudniejsze do naprawy od zacisków pływających. Stałe zaciski hamulcowe nie są podatne na zniszczenie, cieszą się długą żywotnością i gwarantują skuteczniejsze hamowanie. Stałe zaciski hamulcowe są zwykle wykonywane z aluminium lub innych lekkich materiałów. Lekkie materiały oznaczają mniejszą wagę, dzięki czemu samochód może osiągnąć wyższą prędkość jazdy — cecha niezwykle ważna w przypadku samochodów sportowych.

Jak samo się nasuwa, zaciski można podzielić na zaciski codziennego użytku oraz na zaciski sportowe.

Jak dobrać zacisk hamulcowy do samochodu?

Kupując nowe zaciski samochodowe, pamiętaj o tym, że muszą być kompatybilne do reszty elementów układu hamulcowego. Zacisk hamulcowy TRW BHS324 wykonany z aluminium będzie pasował do wielu modeli samochodów Audi, Seat, Skoda i VW. Nadaje się to tarczowego układu hamulcowego, czyli obecnie najbardziej popularnych hamulców. Zaciski w takich układach muszą być stabilne, dlatego też artykuł TRW BHS324 ma osadzenie typu pięść, zalecane przez większość mechaników. „Pięść” gwarantuje stabilne osadzenie, dzięki czemu luzy pojawiają się niezmiernie rzadko. Dodatkowym plusem jest zintegrowany hamulec pomocniczy, który jeszcze bardziej wspiera dużą stabilność zacisku, czyli de facto jego niezawodność.

Jak rozpoznać awarię zacisku hamulcowego?

Zaciski pracują w trudnych warunkach, co powoduje, że są narażone na przegrzanie i korozję. Auto może zacząć ściągać na jedną stronę podczas hamowania, kierowca może też odczuć drgania pedału hamulca lub kierownicy. Do mechanicznych usterek zacisku hamulcowego zalicza się jego deformację, przemieszczenia, osłabienie mocowania, rdza na powierzchni oraz uszkodzenie uszczelek kurzowych tłoku. Uszkodzony zacisk hamulcowy może doprowadzić do m.in. wycieku płynu hamulcowego, co może skutkować problemami z hamowaniem. Wadliwe zaciski należy niezwłocznie wymienić.