Czym tak właściwie jest etykieta na oponie?

Etykiety na oponach, np. na Vredestein Sportrac 5, to naklejki z piktogramami przypominającymi graficznie oznaczenia znane ze sprzętu AGD. Dzięki przejrzystemu zapisowi możemy w szybki sposób sprawdzić parametry opon i zdecydować, czy są dla nas odpowiednie. Ich zastosowanie przede wszystkim zwiększa świadomość konsumencką. Etykiety EU na oponach pojawiły się w 2012 roku i funkcjonują one we wszystkich krajach należących do Unii Europejskiej.

Co oznacza etykieta opony? Definiuje ona następujące informacje:

  • klasa przyczepności opon na mokrych powierzchniach
  • emitowany podczas jazdy hałas – mierzony w decybelach
  • efektywność energetyczna opony – inaczej mówiąc to opory toczenia opony, czyli opór opony w zetknięciu z podłożem

Jakich parametrów nie znajdziemy na etykiecie opony?

Etykieta opon ma za zadanie przede wszystkim ułatwić wybór konsumentom. Dzięki nim nastąpiła pewna standaryzacja, przejawiająca się jednolitym sposobem opisywania parametrów. Oznaczenia na etykiecie opony przybierają formę przejrzystej, kolorowej tabeli, która opisuje trzy parametry, wspomniane powyżej.

Jednak, jakich parametrów nie znajdziemy na tego typu etykiecie? Na pewno nie odnajdziemy tam informacji o klasie przyczepności opony na suchej nawierzchni. Oczywiście, mokre podłoże jest o wiele bardziej problematyczne i bardzo dobrze, że tego typu parametr został nam przedstawiony, jednak bardziej wymagający klienci chcą nierzadko wiedzieć więcej. W etykiecie nie znajdziemy również rozróżnienia na opony letnie i zimowe, a także innych oznaczeń  dotyczących rozróżnienia modeli opon.

Jak czytać oznaczenia na etykiecie opon?

Efektywność energetyczna

Zacznijmy od kolorowej tabeli. Znajdziemy ją po lewej stronie etykiety, z piktogramem opony i dystrybutora paliwa. Możemy na niej zauważyć różne odcienie zielonego i żółtego koloru, które płynnie przechodzą w czerwień. Każdy z nich oznaczony jest odpowiednią literą alfabetu od „A” do „G”. Jest to symbol efektywności energetycznej opony. Innymi słowy, w tabeli zapisane jest jak dana opona wpływa na oszczędność paliwa. Kolor zielony z literą „A” oznacza klasę najwyższą, natomiast „G” wraz z kolorem czerwonym – klasę najniższą.

Warto wiedzieć, że w odniesieniu do samochodów osobowych nie stosuje się oznaczenia „D”. Wybierając wysoką klasę energetyczną opony, zyskujemy swoistą gwarancję, że obniżą one zużycie paliwa, a także emisję szkodliwego dwutlenku węgla do atmosfery. Jest oszczędnością funduszy kierowcy i dba o środowisko.

Przyczepność na mokrej powierzchni

Kolejna grafika na etykiecie opony, znajdująca się w prawym górnym rogu, to ikona opony i chmury deszczowej. Łatwo więc wydedukować, że jest to oznaczenie mówiące nam o przyczepności ogumienia do mokrej powierzchni. Ponownie pojawiają się litery od „A” do „G”, które stanowią oceny. W tym przypadku także nie używa się oceny oznaczonej literą „D”, ale także i „G” w przypadku osobówek.

Oznaczenie to mówi nam o drodze hamowania pojazdu na mokrej nawierzchni. Jak łatwo się domyślić, opona oznaczona w tym przedziale literą „A” będzie charakteryzowała się najkrótszą drogą hamowania. Pamiętajmy, że różnice w ocenach zakładają skrócenie lub wydłużenie drogi hamowania przy średniej prędkości 80 km/h. Różnica pomiędzy oceną „A” a oceną „F”, może wynieść aż 18 metrów długości.

Poziom emitowanego hałasu

Ostatnim oznaczeniem, umieszczonym na dole etykiety, jest ikona opony z głośnikiem. Oczywiście chodzi tu o nic innego, jak o hałas generowany podczas jazdy z wykorzystaniem opony. Parametr ten jest mierzony w decybelach. Obok głośnika na etykiecie, możemy zauważyć czarne paski. Im jest ich więcej, tym opona jest głośniejsza. Jedna fala oznacza najmniej generowanego hałasu. Natomiast trzy fale – największą dopuszczalną jego ilość. Występowanie kolejnych fal zwiększa głośność o 3 decybele. Trzy paski to maksymalna norma hałasu, jaką może generować opona.

Przykład

Sprawdźmy odczytywanie etykiety na przykładzie opon Vredestein Sportrac 5 dostępnych na SklepOpon.com. W ich przypadku mamy do czynienia z trzecią najwyższą klasą efektywności paliwowej oznaczoną symbolem „C”. Oznacza to, że w trakcie jazdy na tym ogumieniu zużywamy stosunkowo niewiele paliwa.

Biorąc pod uwagę drugi parametr – przyczepność opony na mokrej nawierzchni – Sportrac 5 spisuje się doskonale. Charakteryzuje się klasą „A”, więc podczas ulewy, możemy liczyć na duże wsparcie opon nawet przy mocniejszym hamowaniu. Ostatnia właściwość, czyli poziom generowanego hałasu, oznacza średni poziom głośności – dwie z trzech fali na poziomie 71 decybeli.