Przed wymianą – co warto wiedzieć i jak się przygotować?

Ocena stanu świec

Oceny stanu świec możemy dokonać zarówno podczas rutynowych, okresowych przeglądów, jak i we własnym zakresie. O złym stanie świec lub innych elementów układu zapłonowego świadczy nagromadzenie dużej ilości sadzy lub nadmiernej ilości oleju na częściach (zaolejone świece bywają sygnałem zużytych uszczelniaczy zaworowych lub pierścieni tłokowych). Nadtopione elektrony wskazują z kolei na nieprawidłowo ustawiony zapłon.

Kontrola przewodów zapłonowych

O ile dla świec wyznaczono interwał czasowy, po jakim należy wymienić te elementy, o tyle dla przewodów zapłonowych nie sformułowano do tej pory podobnych wytycznych. Warto jednak regularnie kontrolować także stan przewodów – ich nieprawidłowe działanie może mieć bezpośredni wpływ na jakość pracy jednostki napędowej. Przewody zapłonowe dobrze jest wymieniać co 100 tys. przejechanych kilometrów. W przypadku tych elementów warto wybierać produkty dobrej jakości, od sprawdzonych producentów.

Przygotowanie do samodzielnej wymiany świec

Przed przystąpieniem do wymiany świec musimy przede wszystkim zakupić nowe lub stacjonarnym. Wybierzmy je starannie, zwracając uwagę na producenta (dobrze, aby był powszechnie znany) i materiał, z którego zostały wykonane. Jeśli zależy nam na naprawdę dobrych jakościowo produktach, zdecydujmy się na te platynowe lub irydowe – kosztują one co prawda nieco więcej, ale są trwalsze.

Wymiana świec zapłonowych krok po kroku

Wymiana świec zapłonowych jest prosta dla każdego, kto posiada choć podstawowe pojęcie na temat tego, co znajduje się pod maską samochodu. Stosowanie się do przedstawionych niżej kroków pozwala wykonać tę czynność sprawnie i w sposób prawidłowy.

 

  1. Zanim przystąpimy do właściwych czynności, zadbajmy o to, aby wymieniać świece zapłonowe przy wyłączonym zapłonie oraz na zimnym silniku.
  2. W pierwszej kolejności podnieśmy maskę samochodu i odłączmy klemy (zaciski) akumulatora.
  3. W tym kroku powinniśmy zyskać dostęp do świec. W niektórych autach jest on prosty i nie wymaga demontażu żadnych dodatkowych elementów, w innych bywa utrudniony – przykładowo wiąże się z koniecznością zdjęcia górnej ochrony silnika.
  4. Kiedy już swobodnie możemy manipulować przy świecach, przystępujemy do pracy. Zaczynamy od świecy z lewej strony. Chwytamy za końcówkę przewodu zapłonowego, a następnie ostrożnie odciągamy ją na bok. Chwytamy klucz do świec i umieszczamy go tak, aby znalazł się na gwincie świecy.
  5. Świecę należy odkręcać przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Wykręcony element wyciągamy, odkładamy i przystępujemy do montażu świecy.
  6. Przed założeniem nowego elementu posmarujmy świecę smarem wysokotemperaturowym. Ochronimy część przed tzw. zapiekaniem i ułatwimy sobie jej późniejszy demontaż.
  7. Dokręcamy świecę do momentu, aż poczujemy opór. Robimy to delikatnie, z wyczuciem.
  8. Po zainstalowaniu świecy podłączamy wcześniej odpiętą końcówkę przewodu zapłonowego.
  9. Powtarzamy ten krok tyle razy, ile świec w naszym samochodzie wymaga wymiany.
r

Pamiętajmy o tym, żeby przed przystąpieniem do pracy dokładnie wyczyścić okolice świec (zapobiegnie to przedostawaniu się zanieczyszczeń do np. cylindra). Zaopatrzmy się też w klucz dynamometryczny, który ułatwi nam pracę.

Jak często wymieniać świece zapłonowe?

Bardzo dużo zależy od rodzaju świec i charakteru jednostki napędowej – świece wytrzymują od 15 do 50 tys. km przebiegu. Najlepiej zapoznać się z zaleceniami producenta samochodu w tym zakresie. Świece należy bezwzględnie wymienić, kiedy silnik przestaje prawidłowo funkcjonować, a my nie możemy zlokalizować innej przyczyny usterki.

Autorami tekstu są specjaliści ze sklepu – motoryzacyjnego sklepu z akcesoriami, kosmetykami oraz .