Kiedy trzeba wymienić opony i koła?
Dwa razy do roku przed rozpoczęciem wiosny i zimy w warsztatach wulkanizacyjnych ustawiają się spore kolejki. Po co? By wymienić opony. Producenci ogumienia samochodowego od wielu lat uczulają kierowców, by pamiętali o montażu opon zimowych jeszcze przed nadejściem mrozu i śniegu. Standardowo opony zimowe należy założyć, gdy temperatura powietrza spada poniżej 7 stopniu Celsjusza. O ile na oponach zimowych poradzimy sobie w trakcie wojaży na letniej drodze, to już na oponach letnich podczas śnieżycy i oblodzonej nawierzchni nawet najlepszy kierowca może nie zapanować nad pojazdem. Taka jazda doprowadzić może do groźnego w skutkach wypadku lub dachowania w rowie.
Zanim dokonamy wymiany, opon warto dokładnie przyjrzeć się w jakim stanie są opony, na których dotychczas jeździliśmy. Należy dokładnie przyjrzeć się czy równomiernie się zużywają. Jeśli któryś z boków jest mocniej starty lub jedna opona na tej samej osi odbiega wyglądem zewnętrznym od drugiej, to poza wymianą opon na nowe należy sprawdzić ustawienie geometrii zawieszenia samochodu.
Kiedy używać opon letnich?
Zimowa mieszanka traci swoje wartości, gdy temperaturze powietrza zaczyna rosnąć, właśnie wtedy należy wymienić opony zimowe na letnie. Model nas lato zapewnia wysoką stabilność na zakrętach i optymalne zużycie paliwa. Dzięki temu jazda jest bezpieczna i ekonomiczna. Fabrycznie nowe ogumienia ma od 8 do 6,5 mm głębokości bieżnika. Polskie prawo jasno zakazuje jazdy po drogach, jeśli głębokość bieżnika jest mniejsza niż 1,6 mm. Taka wartość jest niebezpieczna dla kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu, gdyż wydłuża się droga hamowania pojazdu.
Producenci zgodnie utrzymują, że ich opony nie mogą być używane dłużej niż 10 lat. Jeśli jesteśmy nowymi właścicielami używanego auta i nie wiemy, w jakim wieku mamy ogumienie, warto spojrzeć na bok opony. Znajdziemy tam wytłoczoną informację o dacie wytworzenia. Pierwsze dwie cyfry to tydzień produkcji, kolejne dwie oznaczają rok.
Zawsze możemy trafić na opony z niższej półki, których trwałość jest dużo mniejsza. Wraz z upływem czasu nawet najlepsza guma traci swoje wartości i twardnieje, co zmniejsza jej przyczepność. Po latach mogą pojawiać się niedoskonałości w kształcie, często widoczne gołym okiem. Najbardziej niepokojące są wybrzuszenia, świadczące o trwałym uszkodzeniu struktury opony. W takim przypadku bezzwłocznie należy ją wymienić na nową.
Gdzie wymieniać opony?
Wymiany opon warto dokonywać w dobrych warsztatach samochodowych. Unikajmy punktów stawianych sezonowo przed galeriami handlowymi czy na parkingach wielopowierzchniowych. Wbrew pozorom wymiana opon w nowych modelach aut, wcale nie jest taka prosta, jak się wydaje i wymaga sporej wiedzy oraz dobrego sprzętu.
Jeśli po założeniu nowych opon słychać piski kół w trakcie skręcenia lub samochód zaczyn ściągać w prawo albo w lewo — natychmiast trzeba skontrolować geometrię zawieszenia. Dobrze jest wybrać warsztat, który prócz wymiany kół na zimowe lub letnie od ręki zapewnia możliwość sprawdzenia geometrii kół. Zaraz po zamontowaniu nowych opon trzeba wyważyć koła. Tego niestety nie da się wykonać w przydomowym warsztacie. Jest to skomplikowana procedura wymagająca użycia specjalnych ciężarków, a w razie potrzeby obraca się oponę na obręczy, aż masy rozłożą się równo na obwodzie koła. Średni koszt wymiany jednej opony oscyluje w granicach 50 złotych, natomiast koszt wymiany koła to kwota maksymalnie do 10 zł za sztukę.
Artykuł powstał we współpracy z warszawską pomocą drogową z sieci SuperMechanik.